ny läkare

hej! idag var jag på besök hos min nya läkare! Han var en trevlig prick och gav mig lite tips och så vad jag kunde göra för att förbättra mitt hba1c, vilket jag uppskattade då tips gör en väldigt mycket större nytta än en blick som liksom säger 'du måste vara bättre på att sköta din diabetes'. Well, vi började prata om det är med pump.. Jag har/är sugen på att testa.. vissa dagar.  Alltså, ibland känns det som att en pump skulle underlätta mycket, göra min diabetes stabilare. Men å andra sidan, jag klarar ju mig på mina pennor. Jag gillar mina pennor. Min pennor sitter inte på min mage 24/7.. Jag kanske bara är löjlig, men på ett sätt så känns det som jag skulle känna mig 'sjukare' med pumpen på magen..
Vad har ni? Sprutor eller Pennor?

I alla fall, imorgon 13.30 är jag i alla fall inbokad för pumpmöte, sen får jag se om jag eventuellt skaffar pump när jag är tillbaka från åre, dvs i maj någongång.. Time will tell.

Titta vad jag köpte på coop häromdagen! goottttt. Älskar julmust :) och äntligen så har de börjat köpa in småflaskor. Förra julen hade de BARA 1,5 liter värdelöst när man vill har litegrann.

Kommentarer
Postat av: Joanna

Hej, hittade hit av en slump.. det där med pump är ju verkligen både och.. jag kör med pennor nu, men har haft pump förut under en period.. Men för mej funkade det inte, jag tyckte den var ivägen mest jämt, skulle jag ha leggings och en tunika t.ex fanns det ju ingen ficka att ha den i, och i bhn kändes ju inte aktuellt.. Sen tyckte jag att sladden fastna och va ivägen för det mesta. Och i sängen, la sej sambon på den, jaha? då satt man fast då.. osv! haha.. näe, jag tyckte som sagt den bara var ivägen.. meen, den är ju som bra också. Man(läs jag) fick iaf betydligt jämnare socker.. Sen dummades sej min pump rätt mkt, den kunde stänga av sej..och de vare ju inte säkert man märkte förrän det var dax för nästa dos liksom! Så näe, jag föredrar mina sprutor jag! ;) Men jag har bekanta som använder pump och tycker det funkar klockrent! Så det är nog väldigt olika,och individuellt.. Vad som passar en bäst liksom! :)



Ha de bra,och lycka till! =)

2011-10-18 @ 20:51:36
URL: http://joannaolowa.blogg.se/
Postat av: Hanna

Hejsan! Vad kul att hitta en till diabetesblogg=)

Jag har pump idag men har haft pennor också. Det är lite av en smaksak för mig och beror lite på vart jag befinner mig i livet vad jag föredrar. Just nu när det är lite oregelbundet, stressigt och mycket på agendan är pumpen perfekt för mig. Man är inte lika bunden av mattider, glömmer inte pennorna och kan framför allt korrigera blodsockret fortare. Tycker inte att det är i vägen just alls, har den i min bh och slangen ligger tryggt innanför kläderna.



Å andra sidan slipper man ju ha något fast vid kroppen hela tiden om man har pennor. Man slipper ju även problem som kan uppstå i huden efter pumpens infusionsset och att ha så mycket prylar hemma. Med pumptillbehören fyller jag lätt upp 2 stora lådor under sängen=)



Sen slipper man ju den ökade ketoacidosrisken som man har med pump, det kan jag känna oro över ibland!



Ha det gött!

2011-10-19 @ 12:42:48
URL: http://egobuffa.blogg.se/
Postat av: JOAKIM

Jo men visst är det så?! Pallar inte med folk som ska yttra sig, som inte har någon aning alls liksom!!!



Juste, delta i min tävling. du kan vinna en grym sockermätare!



Hade bra, kram!

2011-10-19 @ 14:11:41
URL: http://diabetesmannen.se
Postat av: Anna S

Jag har pennor och vill inte ha pump.

Som du säjer, det att ha något fäst på kroppen.

Jag hade pump i tonåren och tyckte mest att den var i vägen och hoppade när jag sprang till bussen,på gympan i skolan osv.



Men pump kan säkert funka bra för många och göra blodsockret jämnare! Det är bra att man får välja själv.

2011-10-19 @ 14:26:05
Postat av: Fiaa

Jag har pennor, man är påväg att börja andvände pump. Mitt blodsocker sväger hit och dit och därför tror jag att pumpen skulle underlätta en hel del. Fast som du skrev så känner man sig lite sjukare med pump, man har alltså något som sitter fast på en, som har med diabetes att göra.

Jag klickade mig precis in mig på din blogg och tyckte direkt att du skriver intressanta saker.

2011-10-31 @ 22:04:39
Postat av: Anna

Kul att du skriver lite om funderingar på pump. har tänkt ta upp ämnet i min nya blogg där ja skriver om diabetes också. har varit helt bombsäker ibland att ja ska byta till pump (har pennor nu) men vissa dagar skulle ja aldrig kunna tänka mig. skulle känns mig väldigt sjuk ibland känns det som. skriv gärna om ditt pumpmöte.

2011-11-03 @ 22:32:36
URL: http://diabetesliv.spotlife.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0