long time no see

Hej! 

Tänkte att det var dags att damma av den här gamla bloggen. Det var ju ett himla tag sedan sist. Kan ge er en liten uppdatering vad som hänt sedan jag sist skrev några rader här. 

Säsongen i Åre var himla kul och trots några tråkiga besked längst vägen, så var säsongen ändå rolig. Träffade flera nya, härliga människor och det är alltid kul. Dock som jag sa så fick jag lite tråkiga besked under säsongen, min gammelfarmor gick bort och fick göra min gammelfarfar sällskap uppe i himlen, jag tror dom har det bra tillsammans nu :-) Min vän Fredrik gick även bort, det var väldigt  sorligt och ledsamt att få reda på det. För er som inte visste så hade Fredrik också diabetes, detta var vår gemensamma nämnare och vi pratade ofta om det. Vi satt i samma sits liksom.  Så himla sorgligt när för unga människor rycks bort sådär. Vila i frid <3
 
 
Sommaren spenderades ännu en gång på Systembolaget, trivs riktigt bra med jobbet och kollegorna! Får se om jag återvänder en tredje sommar - det är inte omöjligt :) Har inte gjort några resor under sommaren då jag jobbat rätt mycket. DÄREMOT har jag världens resa framför mig, hihi. Om lite mindre än en vecka, den 17e sep, flyger jag och min vän Sofia till stateterna! yes, USA kommer få besök av oss och vi kommer stanna i lite mer än 7 veckor. Kommer bli helt fantastiskt!  Vi börjar med 1 vecka i New York, följt av 3 veckor i Kalifornien. Sedan flyger vi till Hawaii och är där i 2 veckor, avslutar sedan vår vistelse med 1 vecka i Florida. Längtar sååå mycket, börjar dock bli lite nervös.. 
 
Annars då, diabetesen går tyvärr inte så bra.. Mitt blodsocker har blivit extremt svårkontrollerat och mitt hba1c (långtidssocker) var inte det bästa nu sist jag var hos läkaren. Men jag tror att det är på väg att bli bättre. Jag fick en ny insulinsort, nämligen Tresiba. Det är tänkt att jag ska börja använda Tresiba istället för mitt Levemir. (mitt långtidssverkande insulin som jag tar morgon & kväll). Tresiba är ett nytt insulin på marknaden som man kan vara lite mer flexibel med, vilket passar mig bättre. För det första så behöver jag endast ta det 1 gång om dagen, och jag behöver inte ta det samma tidpunkt. Jag kan ta den på morgonen för att nästa dag ta det på kvällen. Låter väldigt praktiskt, speciellt nu när jag ska resa i olika tidszoner. 
 
 
Nåja, jag hoppas att jag ska kunna uppdatera bloggen lite under min resa, med bilder och även kanske lite videosnuttar. Vi får se helt enkelt hur mycket tid jag har till det :-) 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Göran

Hej, trevligt med en uppdatering. Tresiba låter intressant, själv har jag Lantus och det funkar kanon. Ett tips för att komma tillrätta med ditt blodsocker; undvik till stor del kolhydrater, främst ljust bröd, pasta och ris. Välj med fördel fullkorn om du nu tvingas käka sånt. Annars undvik. Lycka till.

2013-09-12 @ 10:26:56
URL: http://www.mondoblog.se/diabetesbloggen/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0